Pas op voor de rechts-libertariërs


Zoals ik al eerder schreef in 2008: rechts-libertariërs (men zou ze ook libertarische liberalen kunnen noemen) zetten zich vaak in voor een maatschappij met vergaand liberalisme, een minimale staat op economisch vlak en uitgesproken negatief individualisme. Ze zoeken meer vrijheid in meer markteconomie. Je zou dus kunnen denken dat ze in tijden van Coronacrisis weinig met de staat hebben. Dat klopt natuurlijk niet. De bekendste rechts-libertariër van België is Jean-Marie Dedecker, federaal parlementslid en ook burgemeester van Middelkerke.
Een burgemeester die weinig met de staat heeft? Het is niet gemakkelijk. Ook gemeenten zijn immers verstaatst. Ze moeten rekening houden met wat hogere overheden willen. De wet bepaalt bijvoorbeeld dat ze een politiemacht moeten hebben. Het hoofd van de gemeentepolitie is de burgemeester. Dedecker weet dat. In een interview van deze week stelt hij: "Je moet soms moeilijke beslissingen nemen. De tweedeverblijvers bijvoorbeeld: die zijn kwaad omdat ze niet mogen komen. Ik begrijp dat. Ik wil ook geen Gestapo spelen. Wie een gegronde reden heeft, mag hier zijn. Er zijn er bijvoorbeeld van wie de ex-vrouw op het officiële adres woont. Ik kan die mensen toch niet terugsturen? Ik vind dit tegelijk een mooie tijd omdat ik voluit burgervader kan zijn, een rol die ik graag speel."
Is Dedecker bang voor het Coronavirus? "Ik ben 67 jaar: dat is de prostaatleeftijd. Maar niet bang voor mezelf. Ik voel me sterk en gezond. (even stil) Ik ben wel bang voor mijn vrouw. Zij heeft kanker en krijgt chemotherapie. Ik zou niet willen dat zij besmet wordt. Bovendien zie ik veel mensen. Dat houdt risico's in. Dat maakt me bang." Eerder liet Dedecker blijken niet te geloven dat covid-19 heel veel gevaren voor België inhoudt. Daar is hij op teruggekomen. "Ik weet: ik heb corona lange tijd onderschat. Ik zal u zeggen hoe dat komt. Ik zit twintig jaar in de Wetstraat. Ik heb nooit anders geweten dan dat gezondheidszaken misbruikt worden door de politiek. De dioxinecrisis. De gekkekoeienziekte. De Mexicaanse griep. Ik sta daarom sceptisch tegenover een overheid die ingrijpende maatregelen neemt." Hij liet weten beschaamd te zijn in zichzelf. Dedecker: "Omdat ik de crisis niet zag aankomen. Viroloog Marc Van Ranst was tien jaar geleden met de Mexicaanse griep ook niet van het televisiescherm te krijgen. Toen heeft hij het land bedrogen. We hebben miljoenen vaccins moeten vernietigen. Vandaag heeft hij wel gelijk. Ik heb dat fout ingeschat. En wie een fout begaat, moet dat toegeven." Dus Van Ranst heeft 10 jaar geleden het land bedrogen? Straffe woorden.
Dedecker gebruikt ook straffe woorden in het interview over de Belgische manier van regeren, woorden die wat kunnen doen vergeten hoe erg staatsgrepen, dictaturen en collaboratie wel zijn geweest. "Het is toch een schande wat aan het gebeuren is? Ik noem dat een staatsgreep door de Waalse politieke partijen met collaboratie, gebruik dat woord maar, van Open VLD. Zij maken misbruik van deze crisis om een minderheidsregering in het zadel te houden. We maken de dictatuur van de particratie mee: de partijvoorzitters bepalen hoe de crisis bestreden moet worden en het parlement wordt buitenspel gezet. Dat is toch een staatsgreep? Dat zou zelfs tot een revolutie moeten leiden." In de plaats hiervan wil hij een noodregering met N-VA en PS. Het is ongezien maar dat lijkt me nochtans weinig op een revolutie lijkend.

Popular posts from this blog

Oekraïne, een jaar later (4)

Het belang van de hoofddoekenkwestie

Oekraïne, een jaar later (2)