Mijn kleine district

Ik heb een kersverse districtsburgemeester in mijn Antwerpse district. Dat komt omdat Zuhal Demir naar Genk verhuist. En dus krijg ik een andere N-VA mens als leidinggevende voor mijn district.
Zijn naam? Dat doet er niet zo toe denk ik. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, van de man die o.a. graag naar Wagner en andere klassieke componisten luistert, die zowel pagina's die verwijzen naar 't Pallieterke en het TAK als naar Franz Kafka leuk vindt op deze site. Ik had nog nooit gehoord van de man die nu een bestuurscoalitie van N-VA, Open Vld en Groen gaat leiden in mijn district.
Hij heeft weinig te zeggen, mijn kersverse Antwerpse districtsburgemeester. Dat is wel met alle Antwerpse districtsburgemeesters het geval, veel in de pap brokken is er niet bij. Eigenlijk is Bart De Wever de leidinggevende in mijn district. Dat is in feite in alle Antwerpse districten het geval.
Men zou denken: het Antwerpse district heeft meer dan 180.000 inwoners.. dat verdient dus wel enige constante, vernieuwende en belangrijke leiding, los van wat er gebeurt in de rest van de regio Antwerpen. Maar de bestuurscoalitie van N-VA, Open Vld en Groen houdt zich kalm in mijn district, en luistert vooral naar de dictaten vanuit de meerderheid in de gemeenteraad.
Het zou nochtans anders kunnen. In district Antwerpen hebben SP.A, Groen en PVDA+ samen in verhouding evenveel zetels in handen als in Borgerhout. Dankzij een ex-CD&V mens is daar in Borgerhout nu een progressieve bestuurscoalitie, in district Antwerpen is die er echter niet. SP.A, Groen en PVDA+ staan hier in de schaduw en kennen weinig onderlinge samenwerking. Een gebied van meer dan 180.000 inwoners verdient nochtans beter, en verdient ook veel meer zeggenschap voor haar inwoners.
 

Popular posts from this blog

Oekraïne, een jaar later (4)

Het belang van de hoofddoekenkwestie

Oekraïne, een jaar later (2)