Vlaams(s)e identiteit

Ik ben het vaak niet eens met Vlaams extreem-rechts. Wat zeg ik? Ik ben het zo goed als nooit eens met die mensen, zelfs niet wanneer het over dingen gaat die wetenschappelijk bewezen zijn.
Er zijn van die dagen waarop ik het nog minder eens ben met wat ze doen en zeggen. 1 mei is zo'n dag. Voor mij betekent de meidag er één van internationale solidariteit, van gevloek over het gebrek aan initatieven waarin ik me goed kan herkennen, zeker wanneer het over bijeenkomsten in Antwerpen gaat.
Voor hen betekent het een dag waarop ze met zogezegde nationale solidariteit naar buiten komen. Zogezegd ja, want wie in Vlaanderen is er nog bereid om solidair te zijn met Vlaams extreem-rechts? Steeds minder mensen.
Het Nieuw-Solidaristisch Alternatief! (vergeet het uitroepteken niet) is een relatief nieuwe mini-beweging die daar verandering in wil brengen. Als ik hun website bekijk, is het allemaal weinig overtuigend wat ze denken te kunnen realiseren. Men zou even beginnen denken dat internet al in de jaren dertig bestond, zo premodern lijkt het N-SA.
Het N-SA, die afkorting doet denken aan de N-VA.. een partij die momenteel scoort in de peilingen. Daarvoor moesten Bart De Wever en co. wel wat water in de wijn doen. Een ander imago creëren, één dat dichter bij Humo en Woestijnvis stond dan het vorige. Ze haalden er zelfs Limburger Jan Peumans voor van stal, de steeds bekender wordende “linkse N-VA 'er”. De nieuwe Stevaert zie ik hem toch niet worden. Nee, zo populair wordt Peumans helemaal niet.
Bart De Wever wil burgemeester van Antwerpen worden. Mischien lukt dat wel, voor Filip Dewinter zal het nooit lukken. Want een vos verliest zijn streken niet. En zelfs Antwerpenaars houden niet altijd van vossen.
Een electorale basis verwerven in Antwerpen? Het N-SA wou niet achterblijven, samen met rechtse hardline studenten (NSV), Dewinter en Nederlandse neonazi's, ging het betogen in de Antwerpse buurt waar Hans Van Temsche aan het moorden sloeg. Nee, het N-SA draaide er zijn hand niet voor om vorige week.
En nu wil het zelfs op 1 mei in Mechelen gaan betogen. Originaliteit.. rechtsen zijn er zo slecht in. Het Vlaams Blok deed het hen al meermaals voor : het symbool van 1 mei proberen te recupereren.
Met zo'n betoging in Mechelen (is de Vlaamse hoofdstad hen te multicultureel geworden?) denkt het N-SA wat te kunnen forceren : de massale “remigratie” op de agenda zetten. De mini-beweging vloekt : de 800.000 werklozen in ons land, het kapitaal dat zogezegd de niet-Vlamingen naar hier haalde, de nationalisering van Opel die uitblijft. En bovenal.. het verlies aan Vlaamse identiteit! Waar een mens toch allemaal wakker van kan liggen. Tja.

Popular posts from this blog

Oekraïne, een jaar later (4)

Het belang van de hoofddoekenkwestie

Oekraïne, een jaar later (2)