Open brief aan de Antwerpse burgemeester

>

Beste,

ik schrijf u naar aanleiding van mijn arrestatie van gisteren. U bent immers hoofd van de politie in de gemeente Antwerpen. Toen ik gisteren om ongeveer 14u30 langs het metrostation Astrid wandelde, werd er mij door een politieman duidelijk gemaakt dat ik van deze plek weg moest. Er zou daar een niet-aangevraagde manifestatie plaatsvinden op het Astridplein en ik stond bekend als manifestant. Ik besloot om zo snel mogelijk verder te wandelen, van het plein weg, maar er werd mij door de politieman verweten niet de dialoog te willen aangaan met hem, dus zei ik hem dat ik zijn boodschap had vernomen en maakte mij uit de voeten.
Ik had echter enkele afspraken met mensen gemaakt in deze buurt, op het plein zelfs, dus besliste ik om met een wijde boog richting centraal station te gaan. Daar stond ik in een groepje van vijf mensen wat te praten, 1 van hen had beslist de trein te nemen. Toen kwam de politie echter vertellen dat ze niet wilden dat we daar waren.

Toen de man die de trein wou nemen aanstalten maakte om te vertrekken, werd hij door politie tegengehouden, pas later mocht hij vertrekken. Er werd ons daarna echter gezegd dat we toch moesten vertrekken, er was immers een manifestatie in het station gepland zei een politieman. Ik geloofde dat eigenlijk niet (van wie was dan die manifestatie? wie doet er immers een manifestatie in een station en wat heb ik daarmee dan te maken?) dus besliste ik om te blijven en wat vragen te stellen. 1 van de vragen die ik stelde was: wie heeft er jullie orders gegeven om dit te doen? Men wou niet antwoorden op die vraag.
Ik had echter geen zin om mijn afspraken met wat mensen te mislopen. Ik had immers het plan opgevat om rommel te gaan opkuisen op groene plekken langs de Antwerpse Ring, die jammer genoeg soms als stortplaats worden gebruikt. Eigenlijk is dat de taak van stadsdiensten, maar blijkbaar laat men liever veel geld vloeien naar politiediensten.


Op een moment dat democratie (macht van het volk) zo vaak het onderspit moet delven voor plutocratie (macht van de rijksten), technocratie (macht van de deskundigen), particratie (macht van de partijen en staten) en erger nog.. dictatuur in vele arme landen, lijkt me dit niet de manier om om te gaan met mensen die voor meer democratie in Antwerpen en elders pleiten.
U mag dan misschien weinig sympathie hebben voor de Occupy together beweging in de wereld, ik wil u er wel aan herinneren dat u 5 jaar geleden met veel stemmen verkozen bent als lijstttrekker van een partij met mensen die centrum-linkse of linkse aspiraties hadden. Recente ontwikkelingen geven echter aan dat u nu wil dat deze partij zich in het centrum van "de politiek" ophoudt en directe democratie of volksvergaderingen weinig of niet genegen is. Ik ben dus verontwaardigd want hiertoe bent u niet verkozen.

Op maandagavond 19 december is er een Antwerpse gemeenteraad voorzien. Ik verwacht dat u dan deze kwestie ter sprake brengt en uw excuses aanbiedt aan de 20 mensen die gisteren zijn gearresteerd (zonder ook nog maar op een plein geweest te zijn om er een ouderwetse volksvergadering te houden die pleit voor directe democratie in wijken en op pleinen). Ik zal in stilte aanwezig zijn om dit te willen horen en zien, zoals ook mijn goed recht is als inwoner van Antwerpen.
20 mensen die meer dan 4 uur vastzaten in een cel omdat ze wellicht te veel sympathie hebben voor directe democratie en de Occupy Wall Street beweging in de Verenigde Staten, een aantal van hen, en ik ben daarbij, die ook hun vingerafdrukken moesten achterlaten. Wat is hier de bedoeling van?

Ik groet u,
Rafa Grinfeld


Nog een reactie van een ooggetuige bij de arrestaties:

zaterdag, 10 december 2011

Vandaag werden mensen, die vreedzaam hun ongenoegen kwamen uiten op het Astridplein, administratief aangehouden zgz.wegens 'ordeverstoring.' Ongeveer 40 undercover-agenten pakten iedereen op, zonder daarbij zichzelf kenbaar te maken tzij door identificatie tzij door oranje politie-armband om te doen.
Er werd géén uitleg gegeven, op geen enkel moment. De officier, die deze actie coördineerde, werd niet bereid bevonden om de reden van willekeurige arrestatie uit de doeken te doen. Er werd iets gemompeld van: kunnen 'foute intenties' hebben.
Volgens mij ruikt dit naar onvervalste dictatuur en is er van Grond-en Basisrechten, Universele Rechten van de Mens, Recht op Vrije Meningsuiting, (directe) democratie geen sprake. Het preventief oppakken van mensen is trouwens verboden
Ik wens mij vrij te kunnen bewegen zonder dat er, zoals vandaag -en zonder reden noch aanvraag- foto's en camerabeelden door de gerechterlijke worden genomen en gedraaid. De mens is vrij geboren en niets of niemand heeft het recht om zonder voorafgaande vraag, beelden van mij te schieten én te verdelen. Dit druist volkomen in tegen het recht op de privacy dat wij allemaal genieten.
Ik zie mij dan ook genoodzaakt om hier verder mee te gaan en recht te laten zegevieren. Op deze manier kan en mag het gewoon niet verder. Waar zijn onze burgerrechten en waarheen gaat dit evolueren?!
Burgemeester Patrick Janssens, als burgemeester van Antwerpen bent U hoofd van uw politiecorps en stel ik U dus rechtstreeks én persoonlijk verantwoordelijk voor de niet aflatende inbreuken op de rechten die ik heb als vrij burger en bewoner van deze planeet.
Ik zal mij juridisch laten bijstaan én àlle rechtsmiddelen aanwenden om deze zware inbreuken te laten stoppen voor mezelf én alle andere inwoners van Antwerpen die met uw intimidatie, pesterijen en aanvallen op vrijheid te maken krijgen als slachtoffer. Ook wordt de pers massaal op de hoogte gebracht van uw dictatoriale trekjes én Uw schrikbewind in Antwerpen.

Arne Jacobs

Popular posts from this blog

Oekraïne, een jaar later (4)

Het belang van de hoofddoekenkwestie

Oekraïne, een jaar later (2)