Terugblikken op de derde week van juli...
Het
sprookje van de monarchie werd gisteren uitgebreid belicht door de VRT,
het sprookje dat voor Kongo een nachtmerrie werd in koloniale tijden.
Iemand van de politie kwam in het journaal van 19u vertellen dat er
gisteren 5 mensen gearresteerd waren tijdens de plechtigheden, maar dat
daar eigenlijk niks over gezegd moest worden.
Het "laatste bindmiddel van België" zal de verrechtsing in dit land niet tegenhouden. Integendeel... dit sprookje is alleen maar goed voor tricolore tranen in rood, geel en zwart, voor de elitaire sprookjespropaganda van Vlaamsnationalisten en rechts-liberalen, en voor de verkoopcijfers van tijdschriften als Dag Allemaal en Story.
Het "laatste bindmiddel van België" zal de verrechtsing in dit land niet tegenhouden. Integendeel... dit sprookje is alleen maar goed voor tricolore tranen in rood, geel en zwart, voor de elitaire sprookjespropaganda van Vlaamsnationalisten en rechts-liberalen, en voor de verkoopcijfers van tijdschriften als Dag Allemaal en Story.
Ik
geloof er dus al langer niks van dat de monarchie een laatste
bindmiddel van België is. Ik denk dat die monarchie daarentegen het
elitaire Vlaamsnationalisme versterkt. Wie vertrouwt op monarchie als
bindmiddel is ook te weinig op zoek naar andere bindmiddelen tussen
Vlamingen en Walen.
Het
Vlaamsnationalisme komt de monarchisten vrij goed uit eigenlijk, mensen
worden gewoon bang gemaakt voor een einde van het land om de monarchie
te kunnen behouden.
Als men mensen niet meer zo bang zou maken voor een splitsing van het land en voor een verandering in het algemeen, dan zouden mensen misschien meer beginnen te beseffen wat voor een anachronisme de monarchie als staatsvorm geworden is.
Als men mensen niet meer zo bang zou maken voor een splitsing van het land en voor een verandering in het algemeen, dan zouden mensen misschien meer beginnen te beseffen wat voor een anachronisme de monarchie als staatsvorm geworden is.
Verandering
is niet noodzakelijk verbetering. Ik zie een splitsing van het land ook
wel als een slechtere situatie dan de huidige.
Om
nog even terug te blikken op de Belgische nationale feestdag van
gisteren: elke solidariteit die niet verder gaat dan wat solidariteit
tussen mensen uit de 3 verschillende taalgemeenschappen in Belgenland is
niet veel waard.
Wie vandaag niet spreekt over de nood aan internationale solidariteit en over de penibele situatie waar veel mensen uit Zuid-Europa zich bevinden, wie zich vooral concentreert op de situatie in een land dat slechts een zakdoek groot is, leeft te weinig in het hier en nu van de globalisering.
Een feest van de kosmopolieten in de Europese Unie, voor wanneer?
Wie vandaag niet spreekt over de nood aan internationale solidariteit en over de penibele situatie waar veel mensen uit Zuid-Europa zich bevinden, wie zich vooral concentreert op de situatie in een land dat slechts een zakdoek groot is, leeft te weinig in het hier en nu van de globalisering.
Een feest van de kosmopolieten in de Europese Unie, voor wanneer?
<>
Ik heb deze degelijke tekst van Slavoj Zizek
helemaal gelezen maar vind er toch weinig nieuw of origineel in terug.
Zijn kijk op wat democratie inhoudt komt bovendien als nogal mainstream
over en dus niet als politiek filosofisch. Mijn kritiek op Zizek is dezelfde als op (die andere Marxist) Jaap Kruithof: te veel showbeest, te weinig inhoud.
Als we eerlijk zijn: wat weten we over Zizek als het gaat over belangrijke politieke denkers als Murray Bookchin en Hannah Arendt? Ik zou zelfs niet weten of hij er al iets over geschreven heeft. Op politiek filosofisch vlak is hij gewoon niet genoeg mee. En de manier van schrijven over Noam Chomsky van hem toont dat nog maar eens aan.
Naar aanleiding van het verhitte en recente Chomsky versus Zizek debat schreef ene Peter Thompson ook een opinietekst voor The Guardian, die eigenlijk weinig duidelijk maakt waar de verschillen tussen die 2 denkers over gaan. Het debat blijft voor velen verwarrend.
Als we eerlijk zijn: wat weten we over Zizek als het gaat over belangrijke politieke denkers als Murray Bookchin en Hannah Arendt? Ik zou zelfs niet weten of hij er al iets over geschreven heeft. Op politiek filosofisch vlak is hij gewoon niet genoeg mee. En de manier van schrijven over Noam Chomsky van hem toont dat nog maar eens aan.
Naar aanleiding van het verhitte en recente Chomsky versus Zizek debat schreef ene Peter Thompson ook een opinietekst voor The Guardian, die eigenlijk weinig duidelijk maakt waar de verschillen tussen die 2 denkers over gaan. Het debat blijft voor velen verwarrend.
Een systeem dat steeds meer vierkant draait en
een zogenaamd sociaal-democratische minister die dat niet wilt inzien?
Of waar gaat dit juist over? Als de minister activering als toverformule
blijft beschouwen dan lijkt er me toch wel iets serieus mis te zijn.
De
Coninck: ‘Kijk eens hoeveel werklozen er zijn? Hoeveel mensen er met
een leefloon moeten rondkomen. (...) Dat wil zeggen dat er onvoldoende
geactiveerd wordt, of dat het zwarte circuit aantrekkelijker is.’ Ik
vind dat eigenlijk wel een stigmatiserende uitspraak naar werklozen toe.
Zelfs voor vrijwilligerswerk kom je als werkloze niet altijd in
aanmerking, daar zie ik de minister eigenlijk niks over zeggen.
Ik
wil zelf maar gewoon zeggen: het is niet dat als iemand ergens
vrijwilligerswerk wilt gaan doen dat hij of zij ook aanvaardt wordt door
een organisatie die op zoek is naar vrijwilligers.
<>
De Standaard: "De Noorse neonazi en heavymetalmuzikant Kristian Vikernes is dinsdag
opgepakt door de Franse politie, omdat hij vermoedelijk een terreurdaad
in Frankrijk zou plannen."
Samen met o.a. Anders Breivik en voormalige
minister-president Vidkun Quisling is dit 1 van de bekendste
ultrarechtsen uit de geschiedenis van Noorwegen. Hij werd o.a. bekend
door zijn niet te smaken muziekproject Burzum.
Ik heb nog eens na...ar de muziek van Burzum geluisterd en kwam tot de conclusie dat ik het ook behoorlijk slechte muziek zou vinden als het om linkse muziek zou gaan.
Ik heb ook nog eens mijn beste Engels en Noors bovengehaald om te proberen de lyrics van Burzum te proberen begrijpen, vermits dat toch ook deel uitmaakt van de muziek, de lyrics. Welnu, de lyrics zijn dus ook echt niet goed, niks kwaliteit, gewoon erg oppervlakkige pogingen tot songschrijven.
Ik heb de lyrics moeten lezen want als men gewoon naar de muziek op youtube luistert zijn ze onverstaanbaar.
Ik heb nog eens na...ar de muziek van Burzum geluisterd en kwam tot de conclusie dat ik het ook behoorlijk slechte muziek zou vinden als het om linkse muziek zou gaan.
Ik heb ook nog eens mijn beste Engels en Noors bovengehaald om te proberen de lyrics van Burzum te proberen begrijpen, vermits dat toch ook deel uitmaakt van de muziek, de lyrics. Welnu, de lyrics zijn dus ook echt niet goed, niks kwaliteit, gewoon erg oppervlakkige pogingen tot songschrijven.
Ik heb de lyrics moeten lezen want als men gewoon naar de muziek op youtube luistert zijn ze onverstaanbaar.
<>
Wat de verrechtsing in Europa en elders betreft: het blijft maar duren, het wordt steeds erger. Sinds
het einde van de jaren zestig is er niet veel hoopvols gebeurd als men
ook de milieucrisis in acht neemt, die sociaal-democraten bijvoorbeeld
te weinig ernstig hebben genomen.
De
jaren zestig waren hoopvolle jaren, ondanks de oorlog in Vietnam. Maar
toen het bedrijfsleven ook de jeugdcultuur is beginnen ontdekken zijn de
problemen begonnen.
En Europees rechts vond een krachtiger wapen dan
godsdienst om mensen mee in het gareel te houden: het consumentisme. Er kwam dan ook een grotere impact van reclame en massamedia.