Als stemmen voor een parlement dichtbij komt...

Iemand vroeg deze week op het internet waar ik voor zou stemmen als het nu federale verkiezingen zouden zijn. Ik antwoordde: 'En die federale verkiezingen vallen niet samen met andere verkiezingen (Vlaamse of Europese bijvoorbeeld)? Dan vind ik dat een moeilijke vraag.' Bij samenvallende verkiezingen kan je nog je stem over verschillende lijsten verdelen. Ik stem sowieso eerder voor personen dan voor lijsten. Ik stem bij federale verkiezingen ook liever tegen personen en lijsten dan voor personen en lijsten want parlementarisme is niet aan mij besteed. Jammer genoeg kan men dus ook nog altijd geen tegenstemmen uitbrengen bij federale verkiezingen. Federale verkiezingen worden ook steeds minder democratisch, want heel veel mensen van allochtone herkomst in België mogen niet stemmen bij federale verkiezingen.
Iemand opperde dit weekend dat politieke partijen van de linkerzijde momenteel te weinig aan bod komen op de VRT. Maar wat hebben we er aan als politieke partijen veel aan bod zouden komen, zowel die van rechts als van links? Want dat gaat het resultaat zijn als je linkse partijen meer aan bod laat komen: rechtse partijen gaan dan ook meer aandacht in de media opeisen. Binnen een paar maanden zullen ze sowieso allemaal meer aan bod komen, zelfs de PVDA een beetje meer. Partijpolitici weten veel over partijpolitiek. Als het over andere domeinen van het leven gaat, valt het regelmatig tegen. Intussen zie ik in de media steeds meer al dan niet nieuwe partijen verschijnen die naar "progressieve" kiezers hengelen.

Popular posts from this blog

Oekraïne, een jaar later (4)

Het belang van de hoofddoekenkwestie

Oekraïne, een jaar later (2)