Er is opkomstplicht in juni

Het ziet er naar uit dat de verkiezingen van Kamer en Senaat op zondag 13 juni zullen vallen, al is 20 juni nu blijkbaar ook niet uitgesloten. Voor die verkiezingen is er ook een opkomstplicht, al wordt niet gaan stemmen wellicht weer niet vervolgd.
Ik vind dat goed, want ik ben tegen de opkomstplicht. Waarom moet het vervolgd worden als mensen niet willen gaan stemmen? Ok, ze kunnen wel blanco stemmen, maar feit blijft dat ze naar het stemhokje moeten. Ik vind dat onzin.
Waarom wordt het idee van zelfbeschikking zo weinig gehuldigd? In België moeten mensen 1001 dingen doen zonder dat daar goede argumenten voor zijn.
Ik ben bijvoorbeeld tegen parlementaire democratie (men zou dit ook particratie of schijndemocratie kunnen noemen) en voor directe democratie. Waarom moet ik dan gaan stemmen bij parlementsverkiezingen? Dat is toch onzin? En waarom moeten mensen richting stemhokje trekken als ze weinig van het politieke reilen en zeilen begrijpen en het zelf nog toegeven ook? Dat is toch ook onzin?
De Belgische parlementaire democratie heeft als model meer de besluitvorming in het oude Romeinse rijk (met zijn grote machtscentralisering) dan het oorspronkelijke concept van democratie, dat in het oude Athene ontstond. Bovendien is het schijndemocratisch Belgisch systeem te weinig modern, want ook te weinig inclusief naar mensen van buitenlandse herkomst die in België verblijven toe.

Over de opkomstplicht schreef ik bijna een jaar geleden een tekst die hier te vinden is, en waar ik over het algemeen nog altijd achter sta.

Popular posts from this blog

Oekraïne, een jaar later (4)

Het belang van de hoofddoekenkwestie

Oekraïne, een jaar later (2)